Název projektu:

Rozvoj osobností dětí a žáků s kombinovaným postižením a jejich integrace do společnosti

Registrační číslo:

CZ.1.07/1.2.25/01.0030

Název operačního programu:

OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Název a číslo globálního grantu:

Rovné příležitosti dětí a žáků ve vzdělávání v Moravskoslezském kraji II, CZ.1.07/1.2.25

Název a číslo globální podpory:

Rovné příležitosti dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, 1.2

Datum a zahájení realizace projektu:

01.02.2012

Datum ukončení realizace projektu:

30. 06. 2014

 

Stručný obsah projektu:

ZŠ speciální Diakonie ČCE Ostrava vzdělává děti a žáky s kombinovaným postižením. 90 % dětí je imobilní, inkontinentní, nekomunikující verbálně, plně odkázané na pomoc dospělé osoby. Těžké mentální postižení je kombinováno s tělesným postižením, smyslovými vadami, autistickými rysy, epilepsií.

Cílem předkládaného projektu je zkvalitnit výchovu a vzdělávání výše uvedených dětí s využitím stále u nás netradičních metod a forem výuky. Informovat nejen speciální pedagogy, a širokou veřejnost, že tito žáci jsou vzdělavatelní, ale i prezentovat vzdělávací formy, metody, organizaci výuky.

Ke stanovenému cíli je nezbytné: odborné proškolení pedagogů, vytvoření zázemí (zařízení, pomůcky), metod materiálů, jak organizovat výuku, jak používat speciální didaktické pomůcky, ale i otevřenost této problematiky vůči ostatním speciálním pedagogům. Umožnit dětem a žákům s těžkým handicapem aktivně se účastnit činností běžných pro jejich zdravé vrstevníky, zapojit je do sportovních a kulturních aktivit.

 

Cíle projektu:

Hlavním cílem projektu je rozvoj osobnosti dětí a žáků s kombinovaným postižením a jejich integrace do společnosti.

K dosažení stanoveného cíle je nezbytné:

a) vytvoření základní koncepce a následné zpracování jednotlivých uplatňovaných metod do modulů

     pro inovaci vytvořeného systému vzdělávání obohaceného o netradiční metody, formy a

     organizaci výuky včetně individuálních vzdělávacích plánů pro jednotlivé děti a žáky. 

 

b) odborné proškolení pedagogických pracovníků školy v nových, netradičních metodách vzdělávání

    dětí a žáků s tím nejtěžším kombinovaným postižením pro zajištění potřebné vysoké odbornosti,

    která povede ke vzdělávání formou působení na všechny smysly dětí a žáků a zajistí tak pozitivní

    působení na jejich osobnost.

 

c) šíření projektem získaných a ověřených znalostí v rámci spolupráce s ostatními školami vzdělávající

    tyto děti a žáky formou pořádání ukázkových hodin, poskytnutí materiálů (moduly) a příkladů

    dobré praxe.

 

d) diagnostika jednotlivých dětí a žáků a následná tvorba individuálních vzdělávacích plánů.

 

e) tvorba databáze výukových materiálů dle jednotlivých řešených oblastí obsahující např.

    komunikační kartičky.

 

f) pilotní ověření nových forem, metod a organizace výuky v praxi (průběžné ověřování materiálů i

    pedagogických postupů a začlenění odborných výstupů do ŠVP - získané zkušenosti se promítnout

    do všech vzdělávacích oblastí) vše podpořené dalšími podpůrnými aktivitami.

 

g) zavádění muzikoterapie vytvořením muzikoterapeutického ateliéru.

 

Speciální terapeutické metody:

 

I.  Fyzioterapeutické péče

 

1. Hippoterapie

2. Synergická reflexní terapie

3. Canisterapie

 

II. Psychoterapeutické péče

 

4. Bazální stimulace

5. Muzikoterapie

6. Ergoterapie, dramaterapie, arteterapie

 

III. Rozvoj smyslového vnímání

 

7. Příklady pro rozvoj zrakového vnímání

IV. Alternativní a augmentativní komunikace

8. Práce s interaktivní tabulí

9. Výměnný vzdělávací systém (VOKS)

 

Cílová skupina:

1) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

 

    2010/11: dle zápisu 29 dětí a žáků

    2011/12 a další školní roky: předpoklad 30 dětí a žáků

 

- těžká a hluboká mentální retardace, různé formy DMO, hluchota, zrakové vady, autistické rysy, epilepsie, 80% žáků imobilních, 90% inkontinentních, verbálně nekomunikujících, s osobní hygienou, stolováním plně odkázáni na pomoc pedagoga.

 

Každý žák ve třídě z důvodu kombinace postižení potřebuje svůj individuální vzdělávací plán, podle kterého se připravuje obsah předmětu. Všechny děti vyžadují individuální přístup, upravené učivo, podávání informací zjednodušenou, pro ně pochopitelnou formou. Pro zajištění kvalitní výuky a bezpečnosti je nutná přítomnost dalšího pedagoga ve třídě. Vzdělávají se skupinově nebo individuálně. Z důvodu krátké koncentrace jsou předměty v blocích-doba se pružně přizpůsobuje momentálnímu stavu dítěte. Dle možností se ve výuce používají reálné hmotné předměty. Žáci jsou soutěživí, upřednostňují skupinové aktivity. Jsou společenští, mají rádi návštěvy ve třídě, rádi ukazují, co umí, jak se učí. Jako jiné děti jsou rádi v přírodě, poznávají s oblibou nové situace, předměty

a místa. Zkvalitníme výuku o nové formy, organizaci, zjednodušení a rozšíření komunikace díky novým oporám, pomůckám a zařízení, odborností pedagogů.

 

2) Pedagogičtí pracovníci školy

 

5 speciálních pedagogů (vč. ředitelky školy), 4 vychovatelky, 4 asistentky pedagoga, celkem 13 pedagogických pracovníků.

 

Pedagogové z důvodu závažnosti postižení zajišťují činnosti, které běžně spadají do sociální a zdravotní sféry: krmení (sondou) a přebalování, pomoc při terapiích, přemísťování dětí, manipulace s nimi, polohování, ....  Denně sledují a hodnotí zdravotní stav dítěte. Kromě běžné pedagogické dokumentace vedou denně záznam o průběhu vyučovacího dne, reakcí dítěte na činnosti, jejich průběh. Pro pedagogy práce psychicky a fyzicky velmi náročná. Znalosti z oblasti sociální a zdravotní jsou zde nezbytné. Z důvodu rozmanitosti kombinace postižení dětí je nezbytné reagovat na nové druhy proškolením ve speciálních kurzech.

 

Popis cílové skupiny:

 

1) Všechny děti a žáci se aktivně se zapojí do pilotního ověření i do jednotlivých aktivit. Dle možností handicapu a zdravotního stavu se budou účastnit vzdělávání a soutěžních aktivit. O průběhu ověření budou informováni rodiče, budeme dbát na minimální nepřítomnosti žáka ve třídě. Žáci budou vhodně motivováni. Budou použity všechny dostupné formy-sladká odměna, oblíbená činnost, hračka, písnička, slovní a obrázková pochvala, motivační známka a razítko do žákovské knížky, pochvaly do informačního sešitu, diplomy za výkon.

 

2) Speciální pedagogové se budou pravidelně účastnit plánovaných odborných kurzů. Získané dovednosti budou denně účelově uplatňovat ve výuce. Dbát na jejich správnou aplikaci, pravidelným opakováním docílit její automatizace.

 

Odborné proškolení povede k usnadnění jejich náročné práce, k pochopení problematiky vzdělávání dětí s postižením. Možnost absolvovat speciální odborné kurzy je pro pedagogické pracovníky silným motivačním prvkem. Jsou si vědomi, že vzdělávání dětí s handicapem je specifické svým obsahem a českých lektorů se zkušenostmi je málo. Pokud se realizují některé speciální kurzy, jsou převzaty ze zahraničí, konají se na jednom místě v republice (převážně v Praze)a jsou finančně a časově náročné. Mají zájem o absolvování kurzů, a to i v případě termínů období prázdnin, víkendů. Pravidelnou úzkou komunikací zajistit pravidelnou účast žáků na terapiích a aktivitách. Podílet se na organizaci podpůrných terapií, sportovních, kulturních a společenských aktivit mimo budovu školy, dle možností zajišťovat podpůrné terapie v budově školy, podílet se na rozpisu terapií, vedení evidence o účasti, sledovat průběh, podpůrné metody zavést do individuálních vzdělávacích plánů žáků, prvky

podpůrných terapeutických metod zahrnout do struktury vyučovacího dne, umožnit odbornou praxi

studentům, podílet se tak na odborné přípravě budoucích speciálních pedagogů, vychovatelů, asistentů, sociálních pracovníků, cenné zkušenosti z praxe dát k dispozici dalším pedagogickým pracovníkům, rodičům.

 

 

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVANÝ EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.

Naše škola v číslech

Naši školu navštěvuje 0 žáků
Máme 0 tříd
Máme 0 pracoviště
Pracuje u nás 0 pedagogických pracovníků