MAKATON 

je jazykový program, který užívá ke komunikaci znaky doplněné mluvenou řečí a symboly. Byl navržen logopedkou Margaret Walker ve Velké Británii. Postupně se vyvíjel a v sedmdesátých letech byl upraven do dnešní podoby. Znaky vycházely buď z přirozeného znakového jazyka určité komunity, nebo ze znakových systémů, které se používaly pro výuku neslyšících. Zpočátku byl používán při práci s dětmi s mentálním postižením a autismem, které slyšely, ale nekomunikovaly mluvenou řečí nebo jí špatně rozuměly.

Později byl tento komunikační systém využíván zejména u lidí s těmito typy postižení:

  • neslyšící s mentálním postižením
  • slyšící s mentálním postižením, kteří nekomunikují mluvenou řečí a špatně jí rozumějí
  • osoby s mentálním a tělesným postižením
  • základní prostředek komunikace pro postižené osoby, pro které je mluvená řeč velmi obtížná
  • děti s autismem
  • malé neslyšící děti
  • děti s problémy artikulace
  • některé koktavé osoby trpící komunikačními problémy následkem úrazu, mozku nebo mozkové mrtvici
  • děti s potížemi v učení při objasňování významů pojmů
  • jako pomůcka napomáhající ve vývoji vyjadřování dítěte, používáním MAKATONU ve spojení s mluvenou řečí může přejít učení se znakům na učení se slovům
  • podporuje nesrozumitelnou a špatně artikulovanou řeč, může snížit frustraci
  • zraková podpora řeči u dětí s těžkými potížemi v učení
  • pro osoby s přechodnými potížemi v komunikaci jako dočasný prostředek
  • podporuje řeč malých dětí, jejichž stavy a syndromy souvisejí řečovými potížemi.

Znaky Makatonu doplňujeme mluvenou řečí, piktogramy a fotografiemi. Tím usnadňujeme každodenní komunikaci. Pedagogové informují děti o plánovaných činnostech dne, dětem umožňuje sdělit své potřeby, pocity, přání, zážitky. Všichni pedagogičtí pracovníci úspěšně absolvovali odborné kurzy a dovednosti uplatňují při osobním kontaktu s dětmi.

Mgr. Irena Savková, 2005

Naše škola v číslech

Naši školu navštěvuje 0 žáků
Pracuje u nás 0 pracovníků
Máme 0 pracoviště
Při výuce využíváme 0 speciálních metod