- Úvod
- Výchovně vzdělávací a terapeutické přístupy
- Canisterapie
- Andrea Valla - canisterapeutka
VLIV CANISTERAPIE NA DĚTI S KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM
„CANISTERAPIE“ není v současné době definována v naší legislativě, nejedná se tedy dle právního řádu o žádný typ léčby, ale můžeme říct, že využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka - myšleno jako stav psychické, fyzické a sociální pohody.
Rozeznáváme dvě základní metody, které nelze zcela oddělit a při „canisterapii“ se prolínají:
- AAA (Animal Assistent Activities)- aktivity za účasti zvířat, která působí již svou přítomností, nejsou určeny cíle, výsledky vyjádřeny pouze v pocitech klientů
- AAT (Animal Assistent Therapy)- terapie pomocí zvířat s konkrétním záměrem, cílem i metodikou provádění „Canisterapie“ napomáhá k celkovému rozvoji. Cílenými činnostmi se psem, za dostatečné motivace, lze dosáhnout rozvoje jednotlivých složek osobnosti.
Polohování:
- důležitý těsný kontakt bez přebytečného oblečení
- psa pokládáme zády k dítěti nebo pod hlavu či kolena, malé děti můžeme položit na psa
- teplo, pach, příjemný a měkký povrch psa, rytmické pohyby hrudníku psa při dýchání a tlukot srdce působí relaxačně, dochází k ovlivnění svalového tonu a uvolnění spasmů, stimulaci vestibulárního systému, klesá tlak i puls
- díky následnému uvolnění je vhodné zařadit rehabilitační cvičení s fyzioterapeutem.
Oblast motorická:
- procvičování jemné i hrubé motoriky
- úchop granulí, piškotu, kartáče, různých předmětů pro psa, postrojování psa
- hmatové vjemy
- koordinace oko – ruka
- spolupráce obou rukou
- protahování při hlazení, česání
- podlézání, přelézání psa, pohyb za psem
- posilování svalů, obratnost, udržování stability
- kreslení či modelování psa
- nácvik sebeobsluhy, např. využití kapsáře na zádech psa s našitými kapsami, každá má jiný způsob zavírání; jinou barvu, strukturu látky, do těchto kapes ukládáme různé předměty či nádoby s pamlsky pro psa - více druhů s rozdílnými uzávěry
Oblast komunikace:
- rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby
- podpora alternativních forem komunikace
- vyjádření, co chce dítě se psem dělat
- popis psa, jeho činnosti
- povídání o psovi, pro psa či se psem
- písničky a básničky o psech
Oblast kognitivní:
- rozvíjení logického myšlení, pozornosti, paměti
- poznávání těla psa a porovnání s vlastním, lze položit pamlsky pro psa na tělo dítěte, které pak jmenuje části těla, odkud si je pes vzal
- počítání tlap, prstů na tlapkách, granulí či pamlsků pro psa
- vnímání velikosti psa, barvy, délky a druhu srsti
- využití bazální stimulace
- pes je zdrojem natolik silných podnětů, aby probudil v dětech zájem a udržel jejich pozornost déle než jiné objekty, rozvíjí fantazii a představivost, motivuje k učení
Oblast emočně sociální:
- obohacuje a zpestřuje každodenní život
- uspokojuje potřebu tělesného kontaktu
- posílení žádoucího nebo utlumení nežádoucího chování
- nácvik spolupráce a sociálních vztahů ve skupině
- odbourávání strachu z neznámých a nových věcí, situací
- u autistů může pes plnit roli prostředníka mezi jejich světem a okolím
- podpora sebevědomí při poslušnosti a ovládání psa
- působí jako kamarád, důvěrník, dává lásku bez výhrad
- odvádí pozornost od vlastních potíží
- navozuje vyšší spontánnost; větší veselost.
Všechny oblasti se vzájemně prolínají a jednotlivá cvičení působí zároveň v několika oblastech.
Vliv canisterapie na rozvoj dětí s kombinovaným postižením je nesporný, pokud je terapie vedena cíleně s ohledem na individuální potřeby dítěte.
Andrea Valla, canisterapeutka, 2007