VLIV CANISTERAPIE NA DĚTI S KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM

„CANISTERAPIE“ není v současné době definována v naší legislativě, nejedná se tedy dle právního řádu o žádný typ léčby, ale můžeme říct, že využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka - myšleno jako stav psychické, fyzické a sociální pohody.

Rozeznáváme dvě základní metody, které nelze zcela oddělit a při „canisterapii“ se prolínají:

  • AAA (Animal Assistent Activities)- aktivity za účasti zvířat, která působí již svou přítomností, nejsou určeny cíle, výsledky vyjádřeny pouze v  pocitech klientů
  • AAT (Animal Assistent Therapy)- terapie pomocí zvířat s konkrétním záměrem, cílem i metodikou provádění „Canisterapie“ napomáhá k celkovému rozvoji. Cílenými činnostmi se psem, za dostatečné motivace, lze dosáhnout rozvoje jednotlivých složek osobnosti.

Polohování:

  • důležitý těsný kontakt bez přebytečného oblečení
  • psa pokládáme zády k dítěti nebo pod hlavu či kolena, malé děti můžeme položit na psa
  • teplo, pach, příjemný a měkký povrch psa, rytmické pohyby hrudníku psa při dýchání a tlukot srdce působí relaxačně, dochází k ovlivnění svalového tonu a uvolnění spasmů, stimulaci vestibulárního systému, klesá tlak i puls
  • díky následnému uvolnění je vhodné zařadit rehabilitační cvičení s fyzioterapeutem.

Oblast motorická:

  • procvičování jemné i hrubé motoriky
  • úchop granulí, piškotu, kartáče, různých předmětů pro psa, postrojování psa
  • hmatové vjemy
  • koordinace oko – ruka
  • spolupráce obou rukou
  • protahování při hlazení, česání
  • podlézání, přelézání psa, pohyb za psem
  • posilování svalů, obratnost, udržování stability
  • kreslení či modelování psa
  • nácvik sebeobsluhy, např. využití kapsáře na zádech psa s našitými kapsami, každá má jiný způsob zavírání; jinou barvu, strukturu látky, do těchto kapes ukládáme různé předměty či nádoby s pamlsky pro psa - více druhů s rozdílnými uzávěry

Oblast komunikace:

  • rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby
  • podpora alternativních forem komunikace
  • vyjádření, co chce dítě se psem dělat
  • popis psa, jeho činnosti
  • povídání o psovi, pro psa či se psem
  • písničky a básničky o psech

Oblast kognitivní:

  • rozvíjení logického myšlení, pozornosti, paměti
  • poznávání těla psa a porovnání s vlastním, lze položit pamlsky pro psa na tělo dítěte, které pak jmenuje části těla, odkud si je pes vzal
  • počítání tlap, prstů na tlapkách, granulí či pamlsků pro psa
  • vnímání velikosti psa, barvy, délky a druhu srsti
  • využití bazální stimulace
  • pes je zdrojem natolik silných podnětů, aby probudil v dětech zájem a udržel jejich pozornost déle než jiné objekty, rozvíjí fantazii a představivost, motivuje k učení

Oblast emočně sociální:

  • obohacuje a zpestřuje každodenní život
  • uspokojuje potřebu tělesného kontaktu
  • posílení žádoucího nebo utlumení nežádoucího chování
  • nácvik spolupráce a sociálních vztahů ve skupině
  • odbourávání strachu z neznámých a nových věcí, situací
  • u autistů může pes plnit roli prostředníka mezi jejich světem a okolím
  • podpora sebevědomí při poslušnosti a ovládání psa
  • působí jako kamarád, důvěrník, dává lásku bez výhrad
  • odvádí pozornost od vlastních potíží
  • navozuje vyšší spontánnost; větší veselost.

Všechny oblasti se vzájemně prolínají a jednotlivá cvičení působí zároveň v několika oblastech.

Vliv canisterapie na rozvoj dětí s kombinovaným postižením je nesporný, pokud je terapie vedena cíleně s ohledem na individuální potřeby dítěte.

Andrea Valla, canisterapeutka, 2007

Naše škola v číslech

Naši školu navštěvuje 0 žáků
Máme 0 tříd
Máme 0 pracoviště
Pracuje u nás 0 pedagogických pracovníků