U žáků s nerovnoměrným či opožděným mentálním vývojem se setkáváme přirozeně i s nedostatečnou úrovní sebeobslužných dovedností. Míra soběstačnosti se odvíjí od stupně postižení. Poskytování podpory v této oblasti představuje základní výchovný prvek v péči o tyto žáky, na němž se v podstatné míře podílí asistent pedagoga.
U žáků se zaměřujeme na cílený individuální nácvik sebeobsluhy, a to na bazální úrovni (osobní hygiena-udržování tělesné čistoty, umývání, používání toalety, oblékání, obouvání, stravování, orientace v prostředí školy, příprava pomůcek na vyučovací hodinu).
Při nácviku sebeobsluhy vycházím především z toho, co by již žák mohl vzhledem ke svému mentálnímu věku za pedagogické podpory dokázat sám. Opatření aplikuji v každodenních reálných školních situacích. Vhodně žáka motivuji pochvalou či drobnou odměnou za snahu či každý dosažený pokrok. Je potřeba se obrnit trpělivostí.
Základem při aplikaci tohoto opatření u žáků s mentálním deficitem je poskytnutí vyšší míry vizuální podpory:
U žáků s hlubším mentálním deficitem, aplikuji nácvik zejména formou hry, poskytuji podporu prostřednictvím obrázků či videí:
V některých případech uplatňuji rozkreslení činnosti do kroků:
Anna Lýsková, asistent pedagoga, 2020