je alternativní výchovně vzdělávací program postupující dle zásad navržených lékařkou a pedagožkou italského původu Marií Montessori na počátku 20. století.
Montessori pedagogika se zaměřuje na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Dítě je považováno za osobnost od přírody dobrou, jež by měla být ve své činnosti dospělými podporována. Aktivity dítě provádí pro uspokojení sebe sama, ne vyučujícího. Samotné učení by pak mělo probíhat bez zbytečného stresu a dalších projevů s negativním dopadem na psychiku dítěte. Montessori pedagogika klade důraz na svobodný rozvoj dítěte a jeho samostatnou činnost. Tvořivost neboli kreativita hraje v tomto pedagogickém konceptu velmi důležitou roli. „Hlavní myšlenky o chování a růstu dětí vycházejí z poznání spontánní tvořivosti dětí a jejich celkového vývoje.“ Mezi žáky se nedělají rozdíly, školy jsou určeny pro všechny bez ohledu na zdravotní, inteligenční nebo sociální stav dítěte.
Montessori svou výuku založila na tvrzení, že „Lidská osobnost, ne výchovná metoda musí být brána v úvahu“. Dítě by mělo být respektováno a považováno za samostatně vyvíjející se bytost.
Výuku řídíme dle principů Montessori:
Montessori pedagogika je alternativní výchovně vzdělávací program postupující dle zásad navržených lékařkou a pedagožkou italského původu Marií Montessori na počátku 20. století.
PaedDr. Irena Johanka Savková