Snoezelen je specificky vytvořené prostředí pro účely senzorické stimulace, relaxace a prožití osobní zkušenosti.
Místnosti Snoezelen slouží k relaxaci, zklidnění, k rozvoji verbální i neverbální komunikace, ke stimulaci smyslů, k odbourávání rizikových projevů jedince, posílení schopnosti adaptace, socializace, ke snížení poruch chování, pozornosti, nesoustředěnosti, k odbourávání impulzivity, k podpoře kognitivní a emocionální složky osobnosti, přináší nové zážitky a zkušenosti.
Hlavním principem metody práce ve Snoezelenu je záměrně vytvořené prostředí, ve kterém panuje atmosféra bezpečí a důvěry. Prostředí, které nabízí co nejširší spektrum smyslových podnětů, tzn. senzorickou stimulaci. Smyslové zážitky mají být hluboké, prožité. Není nutné nabízet příliš mnoho podnětů. Neméně důležité jsou dílčí principy-přiměřenosti stimulů (senzoricky nepřetěžovat), individuální přístup, holistický přístup (celistvý přístup ke člověku), orientace na dítě a vytvoření vzájemného mezilidského vztahu.
PaedDr. Irena Johanka Savková
Celostní muzikoterapie jako jedna z aktivit...
Fotografie zachycující průběh lekcí ve Snoezelenu
Vznik multisenzorických místností Snoezelen ve vítkovické škole
Vznik Snoezelen místností na odloučeném pracovišti v Ostravě-Porubě
Snoezelen koncept aplikovaný u čtyř žáků s PAS a těžkým mentálním postižením ve školním roce 2013/14